Industrieel ontwerp

Wilt u een idee omzetten naar een industrieel ontwerp? Onze doel is te ontwerpen voor de eindgebruiker. Onze ambitie is daarbij om zinvolle producten in de markt te zetten, die een aantoonbare verbetering betekenen voor de gebruiker qua ervaring, interactie of ergonomie.

Om concepten en producten te ontwikkelen die dicht bij de eindgebruiker staan, passen wij krachtige tools toe, testen wij met mock-up’s en houden wij verschillende gebruikersonderzoeken.

Voor het industrieel ontwerpproces hanteren wij 6 fases. Hierin laten wij uw idee de nodige processen doorlopen om tot een eindproduct te komen die niet alleen uw doelgroep aanspreekt, maar ook daadwerkelijk zal bereiken.
 

Projecten


 

Fase 1: Idee analyse

De analyse is een belangrijke fase en loopt bijna het gehele proces door. Een goede analyse geeft ons o.a. meer inzicht in de mogelijkheden, gevaren en eisen die gesteld moeten worden aan het eindproduct. Wij krijgen hierdoor inzicht om tot de realisatie van een idee te komen. Zaken die hierbij een rol spelen zijn o.a. omgeving, doelgroep, wetgeving en logistiek. Of anders gezegd “de problemen waar het idee mee te maken krijgt die opgelost en uitgewerkt dienen te worden”.
 

Fase 2: Idee ontwikkeling

Afhankelijk van de op te lossen problemen en het productidee, worden er door middel van creatieve oplossingsmethodes nieuwe ideeën gegenereerd en mock-up’s getest. De losse ideeën worden vervolgens omgezet in integrale ideeën en uiteindelijk conceptvoorstellen worden ontworpen.
 

Fase 3: Conceptvorming

Bij de conceptvorming worden de deelproblemen van de conceptvoorstellen opgelost. Deze problemen komen veelal voort uit de oplossingen van de hoofdproblemen die in de ‘idee ontwikkeling’ ontstaan zijn. Net als in de idee ontwikkeling worden deze losse ideeën omgezet naar integrale ideeën, welke vervolgens omgezet zullen worden naar haalbare productvoorstellen. Wat inhoud dat we in grote lijnen weten welke materialen en productieprocessen er toegepast moeten worden, hoe de logistiek verloopt, de marktpositionering kennen en wat de kosten zijn.
 

Fase 4: Marktvoorbereiding

Aan de hand van de opgestelde eisen en wensen, de ontwerpvisie en in samenspraak met de opdrachtgever, kan er een keuze gemaakt worden welk productvoorstel zal worden uitgewerkt. In het industrieel ontwerp is dit de laatste ontwerpfase. Echter doen wij meer om te zorgen dat de time to market verkort kan worden en u uw doelgroep kan gaan bereiken.
 

Materialisatie
De detailproblemen van het gekozen productvoorstel wordt opgelost en het voorstel geoptimaliseerd. Er zal een prototype worden gemaakt om de laatste details te kunnen testen en eventuele aanpassingen door te laten voeren. Vervolgens wordt alles gedocumenteerd in een engineeringspakket en gereed gemaakt voor productie. De materialisatie is de laatste fase uit ons industrieel ontwerpproces waarin ook het netwerk van leveranciers en producenten wordt vastgelegd.

Verpakkingsdesign
Na de conceptvorming weten we dus wat de maatvoering is, welke onderdelen er zijn, welke logistieke eisen er gesteld worden en weten we alles over de markt en doelgroep. Een ideaal moment om te starten met het ontwerpen van de verpakking. Een onderdeel dat vaak vergeten wordt bij het ontwikkelen van een nieuw product en vaak minstens net zo belangrijk is. Een verpakking is tegenwoordig zoveel meer dan alleen bescherming voor transport. Een verpakking ‘praat’ met je. Vertelt je wat over de inhoud. Speelt misschien een beetje in op je gevoel en probeert je aandacht te trekken. Tegelijk moet een verpakking nog steeds efficiënt te vervoeren en kosteneffectief te produceren zijn.

Businessplan
Nog geen business of businessplan voor uw nieuwe product(idee)? U bent niet de eerste. Sterker nog, veel startende ondernemers die niet naar de bank hoeven voor geld, stellen niet eens een businessplan op. Vaak staan ze al te popelen om te starten met hun eigen onderneming en wordt er geen tijd vrij gemaakt om deze op te stellen. In sommige gevallen weten ze ook niet precies wat het inhoud en zien er het voordeel niet van in.Uit onderzoek is gebleken dat ondernemers met een businessplan betere resultaten behalen. Een businessplan is echter geen garantie voor succes, maar vergroot die kans wel!

Lees meer over marketing & strategie »

Merkidentiteit
Steeds meer ondernemingen beseffen het noodzakelijke belang van een krachtige merkidentiteit in woord en beeld. Vooral producten die sterk op elkaar lijken zullen moeten zorgen voor een duidelijk onderscheid om zo de voorkeur van de consument te krijgen. Consumenten kiezen namelijk niet alleen op basis van voor- en nadelen, maar kiezen steeds vaker op basis van merkimago.

Het moment om aan het imago te werken is als er een productvoorstel gekozen is, dus na de conceptvorming. Wij adviseren hier bijtijds mee te starten. Dit kan ook al bij aanvang van de ‘idee analyse’, afhankelijk van het productidee Er is dan namelijk een totaal beeld van de markt en doelgroep. In deze fase ‘leeft’ het productidee echt.

Lees meer over Merkidentiteit »
 

Fase 5: Productie

Als het productontwerp volledig getest is, eventuele aanpassingen doorgevoerd zijn en voldoet aan de wetgeving en de gestelde normen, dan wordt het ontwerp gereed gemaakt voor productie.

Bij het opzetten van de productie ondersteunen wij onze opdrachtgevers. Wij zullen de 0-serie begeleiden, waarna het ontwerp en de documentatie overgedragen wordt. Desgewenst kan The Business Factory ook de complete productie, assemblage en levering verzorgen.

Zodra de productie van start gaat, kan er gestart worden met ‘product branding’ om de doelgroep te bereiken en te winnen. Door kennis die we hebben opgedaan tijdens het ontwerpproces, zijn we in staat om snel en gerichte campagnes op te zetten en te communiceren in de taal van de doelgroep. U hoeft dus geen andere partijen te zoeken, die zich eerst moeten inleven en de nodige research moeten doen in de afzetmarkt en de doelgroep. Hierdoor behoudt u rechtstreeks overleg, wordt veel tijd bespaard en uiteindelijk extra kosten.

Lees meer over de doelgroep bereiken »
 

Fase 6: Marktintroductie

Het spannendste tijdens de introductie is de reactie van de eindgebruiker. Wat is de eerste reactie? Wordt er over gepraat? Wordt het product gebruikt zoals het bedoeld is? Worden de gestelde targets gehaald of misschien wel meer?

Informatie die interessant is om te weten. Met deze informatie kunnen we de strategie eventueel aanpassen, campagnes opzetten of het product eventueel optimaliseren.

Wij zorgen er niet alleen voor dat uw idee ontworpen en op de markt gezet wordt, maar wij optimaliseren ook bestaande producten en helpen u uw doelgroep te bereiken. Hierbij kunt u denken aan webdesign, zoekmachine optimalisatie en crossmediale campagnes.
 


Wilt u een idee omzetten in een industrieel ontwerp?

Wij kunnen daar voor zorgen. Neem vrijblijvend contact met ons op voor verdere informatie.